
Ida Lemoine är beteendeekonom och medgrundare till Beteendelabbet, en beteendebyrå som kombinerar tjänstedesign, psykologi och beteendeekonomi för att skapa positiv beteendeförändring. Beteendelabbet hjälper organisationer att nå fram till beteendeinsikter som skapar förståelse för vad som påverkar olika val. I samtalet om att främja fysisk hälsa, nämner Ida COM-B-modellen som ett relevant verktyg för beteendeförändring. Modellen har sitt ursprung i Susan Michies mfl ”Behaviour Change Wheel” och handlar om att förstå individers förmåga, motivation och förutsättningar till att göra ett beteende. Ida sammanfattar med att säga att ”Allt går ut på att lära känna sin målgrupp och göra det lätt att göra rätt”. Och det är precis vad vi pratar om i podcastavsnittet. Är ”nudging” det bästa sättet att få människor att välja rörelse i stället för stillasittande? Eller behövs det kanske också regler? Och hur kan olika valarkitekturer i samhället hjälpa oss människor att göra hälsosammare val? Måste till exempel hissen alltid vara det första man hittar när man kommer in i ett hus? Nudging i praktiken heter Idas och hennes medförfattares handbok i beteendeförändring för organisationer. Du hittar den hos nätbokhandlarna. Den andra boken som Ida nämner heter Tiny Habits av BJ Fogg. Finns på svenska med titeln Mikrovanor.
Intervjuare är Mats Janson, kommunikatör i kommittén för främjande av ökad fysisk aktivitet.